SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Schema Hösttermin 2024

Schema kommer inom kort

Passbeskrivningar

AW Fys

Avsluta arbetsveckan med ett svettigt men kul träningspass, sen är du redo att starta helgen på riktigt!

Passet varierar från vecka till vecka vad gäller intervaller och övningar. Vi jobbar med kroppsövningar och redskap som t.ex. bänkar, plintar, träningsband. Passar alla då man anpassar övningarna efter egen förmåga. Fokus ligger på styrka och puls.


Cirkelfys

Cirkelfys är ett stationsbaserat pass med fokus på styrka och en del kondition. Du utmanas med hjälp av både kroppstyngd, vikter* och andra redskap så när du går därifrån ska din kropp fått sig en rejäl genomkörare. Varje pass består av 3 varv innehållande 10 övningar som utförs i 45 sek. Därefter sker stationsbyte under 15 sek vila. Övningar varierar från vecka till vecka för att skapa dynamik. Här är vi inte styrda efter takt i musiken, men den finns där för att skapa en intensiv träningskänsla och sporra dig till att kämpa ännu hårdare!
*Vikter förekommer endast i spegelsalen, ej i Lillsjöskolan

Flex Movement

Lär känna din kropp med ett pass i lugnt tempo där vi fokuserar på kroppens rörlighet, balans och uthållighet. Vi kommer att använda oss av en pinne i större delen av passet.

Avslutar med en nedvarvning /avslappning. Passet är till för alla oavsett ålder eller hur länge du tränat innan. Målet är att förebygga skador och stärka kroppen.

Passet utförs med fördel barfota, medtag egen yogamatta.

Gymmix WOD

Workout Of the Day, dagens träningspass helst enkelt. 

WOD används ofta inom crossfit-värden och härifrån hämtar vi inspiration. Passet ser olika ut från vecka till vecka. Ena gången kör vi ett visst antal övningar på tid, andra gången kör vi så många som möjligt av en övning på en viss tid. Vi fokuserar på 1-2 muskelgrupper per pass och blandar styrkeövningar med konditionskrävande övningar så vi får en bra mix. Du kör efter egna förutsättningar och därför passar passet både nybörjaren och den träningsvana. Vi kommer mest använda vår egna kropp men ibland lägger vi till vikter och bräda. Passet innehåller även en uppvärmning, en del som fokuserar på bålstyrka samt en nedvarvning med rörelseträning och stretch.

Gympa Classic
Gympa Classic är en allsidig och effektiv träningsform för dig som tycker om att träna i grupp. Här bättrar du på din kondition, rörlighet och styrka till enkel och rolig koreografi. Vi använder kroppen som belastning och utmanar stabilitet och koordination. Konditionsdelen innehåller en del hopp och pulshöjande steg. Nivån är utmanande och innehåller variation i tempo och belastning. Men glöm inte - du kan alltid anpassa till din förmåga! Ett härligt pass med rörelser som är väl anpassade till musiken!

Gympa Dance
Gympa Dance är ett dansant pass för alla! Koreografin mixas i både stilar och svårighetsgrad, men det är inga problem att anpassa efter egna förutsättningar. Vi använder kroppen i stora och små rörelser en härlig blandning av musikstilar. Rörelseglädjen blandas med styrka för en skön genomkörare av hela kroppen.
Ta gärna med träningsmatta/underlag för styrkedelen.

Gympa Energy

Gympa Energy är ett pass fyllt av rörelseglädje och energi. Koreografin är enkel/medelsvår och lätt att hänga med i. Hopp ingår, men kan lätt väljas bort och ersättas med hoppfria övningar. Styrkedelarna utförs både stående och på golvet så ta gärna med egen träningsmatta.

Musiken är noga utvald för att peppa och ge oss motivation till att ta oss igenom ca 45 minuter av härlig, rolig och allsidig träning!

 

Hatha Yoga

Hathayoga, även kallad kraftens yoga, är grunden från vilken de flesta av dagens moderna yogaformer utvecklats. Liksom många andra yogaformer kombinerar hathayoga fysiska positioner (asanas) med andningsövningar (pranayama) och meditation för att främja balans och inre lugn. Yogan stärker även den fysiska balansen och bidrar till ökad styrka och rörlighet.  

Utmärkande för Hathayoga är att de fysiska positionerna utförs i ett lugnare tempo och hålls mer statiskt än andra fysiska och mer dynamiska yogaformer. På så vis passar den såväl nybörjare som mer vana utövare. 

Tankar kring prestation och ”måsten” är vi befriade från när vi yogar, utan vi accepterar och utgår från oss själva, dagsformen och känslan av här och nu. Såtillvida är yogan även en övning i medveten närvaro, självkännedom, medkänsla och acceptans. 

Vänligen kom i god tid! Det hjälper oss att få en skön och lugn stämning redan från början. 

Glöm inte att ta med egen yogamatta! En filt, badhandduk och/eller block kan också vara användbart som hjälpmedel i en del yogapositioner. 


Promenad

Vår promenad vänder sig till alla som vill röra på sig och samtidigt träffa nya promenadvänner. Vi har även ett stopp med några balansövningar och ibland gör vi en längre promenad med fika i ryggsäcken. Välkommen till våra härliga måndagar!

Seniorgympa
Ett pass utformat i 2 delar och med tanke på seniorers behov av träning. Med längre uppvärmning, enklare rörelser/koordination och styrketräning som utgår från din nivå. Med kroppen som redskap i alla delar bygger du skonsamt upp styrka och rörlighet. Musiken hjälper till att öka rörelseglädjen och träningslusten. Detta är också ett lämpligt pass för dig som kanske inte har tränat tidigare och vill komma igång, eller bara komma igen efter en längre skadeperiod. 

 

Seniorstyrka
Detta pass är anpassat till seniorers behov av styrketräning. Du utgår från din nivå och jobbar upp styrkan, med kroppen som belastning. Efter uppvärmningen jobbar vi med styrkeövningar och återhämtning mellan varje moment. De flesta övningar görs på golvet men många går att anpassa till sittande på stol. Passet kan också passa dig som kanske inte har tränat tidigare och vill komma igång, eller komma igen efter en längre skadeperiod.

 

Skivstång Styrka/Puls

Ett pass för dig som vill träna styrka/kondition, man väljer själv vad man vill fokusera på.

Vi kör tabata intervaller på 20s. Styrkeövningarna är t.ex. marklyft, knäböj, bänkpress, rodd med skivstång och pulsdelen övningar som burpees, hopp och utfall.

Du bestämmer själv belastning och intensitet.



Spinning
Spinning är ett effektivt och pulshöjande konditionspass där du på en spinningcykel arbetar med tempo och motstånd i takt till energigivande musik. Ledaren inspirerar, peppar och guidar dig genom passet. Du arbetar hela tiden efter din egen förmåga. Spinning är för alla! Du kan i stor utsträckning välja intensitet utifrån dina förutsättningar och dagsform. Oavsett om du vill köra stenhårt eller ta det lite lugnare är spinning ett bra val. Spinning arbetar utifrån kroppens eget rörelsemönster vilket gör den till en skonsam träning för lederna och risken för skador är minimal.

 

Tabata Styrka

Passet inleds med en uppvärmning där vi värmer upp kroppens senor och leder med olika rörelseövningar.  

Efter det jobbar vi i en Tabata där vi jobbar 20 sekunder, vilar 10 sekunder och repeterar det 8 gånger.  

Vi kommer arbeta med grundövningar som marklyft, bänkpress, knäböj, militärpress och rodd. Gör så många repetitioner

marklyft/knäböj/militärpress osv som möjligt under jobbperioden.  Du bestämmer själv hur mycket vikt du har på din egen stång.

Alltid jobba efter din egen förmåga och dina förutsättningar.  

Atmosfären är tillåtande och vi tränar för att det är kul och att ge kroppen rörelseglädje och kärlek.  

 

Yoga
Yoga är ett effektivt verktyg för att skapa balans mellan kropp och sinne. Yoga är inte bara fysiska träning, den kan mer beskrivas som ett slags system med olika positioner ("asanas") i kombination med andnings- och avslappningsövningar som ökar styrkan, smidigheten och välbefinnandet.

Tankar kring prestation och "måsten" är vi befriade från när vi yogar, utan vi accepterar och utgår från oss själva, dagsformen och känslan av här och nu. Var i kroppen känns de olika övningarna, och hur känns de? Har jag lust att utmana mig själv, eller har jag en dag när jag bara vill ta det lugnt, krypa ihop i "Barnets position" och andas? Allt är okej och du bestämmer själv.

Så vitt vi vet kommer yoga ursprungligen från Indien och är minst 5000 år gammal. Ordet yoga är sanskrit och betyder förening/balans. I Gymmix Yoga fokuserar vi mycket på den fysiska träningen, men strävar självklart också efter att deltagarna ska finna en skön känsla inombords. Vi vill poängtera att ingen religion finns kopplad till vår yoga.

Bekväma, löst sittande kläder, funkar bäst. Vi tränar barfota, så du kan lämna gympaskorna hemma och glöm inte att ta med din yogamatta.

Var snäll och kom i god tid, det hjälper oss att få en skön lugn stämning redan från början.



Zumba
Zumba Fitness® är en lekfull, latinoinspirerad träningsmetod där du kommer i form enbart genom att dansa! Med enkla rörelser till härliga, exotiska rytmer glömmer du bort att du tränar. Ett Zumba®-pass består av intervaller där snabba och långsamma rytmer kombineras för att både bygga upp muskler och träna konditionen.

Musik och koreografi inspireras genom en mix av dansstilar från hela världen, tex. salsa, samba, merengue, cumbia, flamenco, street, afrikanskt, dance hall och mycket mera. Ledorden är: roligt, svettigt och som ett stort dansparty som får dig att längta efter mera!

 
 
Samarbetspartners